Ensimmäinen jakso
meni ja sen aikana olisi pitänyt päättää suuntaako opintojaan
kukka- vai puutarhakauppaan. Valinta oli hankala, sillä enhän minä
kauppaan halunnut, eivätkä ensimmäisistä valinnaisista kumpikaan
houkutellut. Somistus, tekstaus ja piirtäminen ei
kuulostanut kovinkaan paljon uutta tietoa tai osaamista antavalta
kurssilta, Viherrakentamisen kasvien käyttäminen
pihasuunnittelussa taas vaikutti
päässäni aivan liialliselta vastuun ottamiselta toisten pihoista.
![]() |
Oman unelmapihan haavekuvia. Tällaisista on ihan hyvä aloittaa, jotta pääsee jyvälle asiakkaan ajatuksista. |
Jälkimmäiseen päädyin ja kurssi alkoi täyspäiväisenä heti syysloman
jälkeen. Tuntuu vaikealta kertoa
tästä aiheesta kovinkaan neutraalisti, objektiivisesti ja
puolueettomasti, koska kurssi sotki monin tavoin sisäistä
järjestystäni ja herätti raivokkaita tunteita. Voisi vaikka sanoa
niin, että koko pihasuunnittelun järki avautui vasta noin puolen vuoden jälkeen, näyttötyötä
tehdessä, kun kaikista pikku osista sai rauhassa, yksin, nivoa
yhtenäisen kokonaisuuden.
Näyttötyön
tein kaiken lisäksi venytetyllä aikataululla, koska 1) pää ei
pysynyt kärryillä, ja 2) kroppa ei kyennyt koulussa notkumiseen,
kun raskauspahoinvointi pakotti jäämään kotiin. Tai oikeastaan
ei olisi ollut pakko aamuisin jäädä, eihän minulla aamupahoinvointia ollut. Kyllä välillä kouluun
lähdin, mutta viimeistään kolmen
tunnin jälkeen alkoi loppupäiväpahoinvointi ja kiire kotiin kun
vielä jalat kantoivat ja silmät kestivät päivänvaloa. ”Sinulla
on vierasesine sisälläsi, jota kehosi yrittää
hylkiä”, selitti
kouluterkka.”Jäitä
hattuun, kyllä se ohi menee”, sanoivat lääkärit. Olin sitten
melkein pari kuukautta itse myöntämälläni työkyvyttömyysvapaalla,
satunnaisesti kunnon salliessa koulussa piipahdellen.
Noniin,
hauskaa ja helppoa oli
kuin, no, niin kuin nyt esimerkiksi
migreeni, oksennustauti ja
kylkiluun murtuma voivat
yhtäaikaisesti kuviteltuna olla. Sitten
aiheeseen.
![]() |
Ryhmätyö, jonka tein lopulta itse jälkeenjääntini vuoksi. |
Kurssi aloitettiin
oman unelmapihan haaveilusta ja kevyestä suunnittelusta. Otin ehkä
tehtävän liian vakavasti ja jumituin sen epärealistisuuteen.
Havaitsin kuitenkin toistavani lähinnä lapsuuteni kotipihojen
piirteitä ilman käsitystä todellisista haluistani. Tehtävän
tarkoituksena olikin ollut laittaa miedät huomaamaan omia
ajattelukaavojamme ja toisistamme hyvin poikkeavat unelmat.
Jälkikäteen ajateltuna siinä kurssilla lopulta onnistuttiinkin,
jopa minun kohdallani.
Keräsimme paljon
kasvitietoa: valon ja veden tarve, maan happamuus, kylmän kesto,
taimityypit, istutussyvyys- ja väli, kasvukorkeus, lehden ja
kukinnan koko, aika ja kesto, väritys eri vuodenaikoina, kasvutapa,
yleinen habitus, muodot ja pintatekstuuri, leviävyys, lisättävyys,
hyvötyominaisuudet ja myrkyllisyys ja mitähän vielä. Kaikki
kerättiin tehtävinä moodleen ja koko kurssille jakoon
materiaalipankiksi. Lisäksi esim. kiveysten ladontamalleista
taidettiin kerätä, ainakin itselle piirtää esimerkkejä.
Teimme useita
harjoitustöitä: koulun kivikkoistutuksen kartoitus ja uudistus,
Urkin Piilopirtille Pinsiöön kukkapenkin uudistus ja kulkuväylien
selkeytys, koulun läheltä taloyhtiön yhteispihan uudistus sekä
koulun B-rakennuksen edustalle uusi ilme. Näistä kivikon ja B:n
edustan sai tehdä yksin. Nyt katseltuna nämä työt näyttävät
selkeiltä ja ymmärrettäviltä, ja huomaan myös paljon korjattavia
asioita. Tuntuu toisaalta hassulta, että niiden tekemiseen kului aivan järjettömän paljon aikaa ja vaivaa, mutta toisaalta tämä tunne
kertoo minun oppineen. ”Jes!”, etten sanoisi.
Työselityksen sisältövaatimukset ja merkitys selkisivät näyttötyön yhteydessä, kun kirjoitin sitä omia vanhempiani ajatellen. Heidän pihaansa, siis minunkin vanhaa kotipihaanihan minä suunnittelin. Kyllä ajatukseni ja kunnolliset ohjeet oli saatava paperille mahdollisimman tarkasti, ettei mikään vain menisi pieleen. Muuten olisin itse vastuussa virheistä, mikäli he eivät käyttäisi toteutuksessa oikeita ammattilaisia.
Työselityksen sisältövaatimukset ja merkitys selkisivät näyttötyön yhteydessä, kun kirjoitin sitä omia vanhempiani ajatellen. Heidän pihaansa, siis minunkin vanhaa kotipihaanihan minä suunnittelin. Kyllä ajatukseni ja kunnolliset ohjeet oli saatava paperille mahdollisimman tarkasti, ettei mikään vain menisi pieleen. Muuten olisin itse vastuussa virheistä, mikäli he eivät käyttäisi toteutuksessa oikeita ammattilaisia.
Kustannusarvio oli
kaikista hankalin osa. Sen todenmukaiseksi saaminen olisi mielestäni vaatinut
varmoja materiaali-, valmistaja- ja toimittajavalintoja, puheluita
maa-ainesten toimittajille (jotka eivät useinkaan kerro hintojaan
netissä), mahdolliset työmiehet ja kuljetuskustannukset jne jne.
Kaikkien epävarmojen materiaalimäärien ja kustannusten lyöminen
”varmaksi tiedoksi” asiakkaalle tuntui todella hankalalta. Mutta
onpahan kokeiltu. Jos tätä tarvitsee vielä harrastaa, on työllä
todennäköisesti joku realistinen tavoitekin, ja silloin voi
selvittää kaiken tosissaan. Ehkä jopa saada palkaksi mehua ja
keksiä.
Kurssin alussa
kirjattuja odotuksia ja toiveita:
Jäsentynyt käsitys
esitiedoistani ja taidoistani, jäsentynyt hahmotelma pihan
järjestelmällisestä ja käytännöllisestä suunnitelmasta,
kasvupaikoille sopivat valinnat, asiallinen ja kiinnostunut
(sisäinen) motivaatio kaikkia projektityylejä kohtaan, ajatukset
paperille.
Aika hyvin on siis
tainnut mennä oppi perille. Kokemuksen perusteella vaatisin
vielä itselleni myös parempaa maalajituntemusta ja kasvupaikan
olosuhteiden tunnistamista, esim. rikkakasvustoa havainnoimalla.
Pihasuunnittelua ei kokonaisuutena opi muuten kuin tekemällä.
Paljolla työllä on päähän tullut paljon tietoa, ja, kiitos
opettajan, myös paljon hyvää muistiinpanomateriaalia kansioon.
Näillä eväillä olisi mahdollista paneutua aiheeseen myöhemminkin.
Ja melkein kolmen vuoden tauon jälkeen saattaisi jopa kiinnostaakin.
![]() |
Lopultakin valmiita töitä katsellessa tulee hyvä mieli. Kurssi ja sisäinen työstö hyvin suoritettu. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti